PROJEKT IZ PODRUČJA GRAĐANSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA I DRUGIH MEĐUPREDMETNIH TEMA

Građanski odgoj i obrazovanje pronašao je svoje posebno mjesto u našoj školi, u našem 3.c razredu. On živi i raste s nama od prvih dana ulaska u školu. Želimo Vam predstaviti naš projekt koji smo, ove školske godine, stvarali zajedno s našim predcima. No, prisjetimo se prvo, naših dosadašnjih projekata! U prvom razredu istraživali smo izume iz prošlosti, zamišljali i crtali njihovu budućnost i izradili naše prve slovarice slovoizuma. 5. svibnja 2018. na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, na izložbi INOVA-mladi predstavili smo svoj izum: Generator izuma - Slovoizumi. Uz svako naučeno slovo abecede osmislili smo neki izum, robote i uporabne predmete koji bi mogli poboljšati kvalitetu života te biti od značenja svim živim bićima i okolišu. Projekt Slovoizuma predstavili smo 2018. na Županijskoj i Državnoj smotri projekata iz područja građanskog odgoja i obrazovanja.

U drugom razredu istraživali smo igre naših roditelja i izradili našu Zbirku igara koju još uvijek rado koristimo za igranje pod odmorima i u slobodno vrijeme u produženom boravku, a vjerujemo da će ju nastaviti koristiti i buduće generacije učenika. Za projekt Svaki tjedan na slovo jedno igre oko nas osvojili smo drugo mjesto na Državnoj smotri te 5. srpnja 2019. primili nagradu Grada Zagreba "Profesor Baltazar".

Bilo je lijepo putovati kroz vrijeme, zato smo i u trećem razredu poželjeli osmisliti novi projekt na tu temu. Listajući nove udžbenike na početku školske godine zanimljivom nam se učinila tema "iz života naših predaka". S našim željama upoznali smo učiteljice, ravnateljicu i nove članove naše skupine produženog boravka, učenike 3.b razreda. Svi su nam dali podršku i radoznalo smo krenuli u novo istraživanje i putovanje kroz vrijeme.

Prvi zadatak smo dobili: pročitati pripovijetku Nade Iveljić Šestinski kišobran. Uočili smo problem o kojem smo na satovima lektire raspravljali. Zašto je Ivekovim roditeljima šestinski kišobran toliko značajan? Tijekom rasprave nametnula su nam se još neka pitanja: Što je to baština? Trebamo li i kako čuvati tradiciju? Imaju li naši roditelji sačuvane uspomene na naše pretke? Zaključili smo: nas djecu treba upoznati s uspomenama naših predaka, pričati nam o uspomenama kako bi i mi mogli svojim potomcima pričati o lijepim trenutcima iz života naših predaka. Uporište smo pronašli u Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara. Zadatak je svake zajednice stvarati, održavati i prenositi tradiciju. Zanimljivo nam je bilo proučavati Listu zaštićenih nematerijalnih kulturnih dobara Republike Hrvatske. Bili smo ugodno iznenađeni kada smo na tom popisu pronašli šestinski kišobran, kišobran koji nas je motivirao za rad na ovom projektu. Neki se možda od Vas sada pitaju, zašto smo se odlučili na ovaj projekt? Jer želimo znati više o našoj baštini i životu predaka, istraživati o zaštićenim krajolicima, običajima, zanatima, predmetima, dokumentima, knjigama… jer želimo sačuvati našu baštinu, pokazati drugima kako ju mogu i trebaju čuvati i kako su još uvijek pojedini stari predmeti korisni i u sadašnjosti. Jer i mi želimo ostaviti svoj trag za naše potomke.

Olujom ideja je svatko od nas promišljao što je to baština. Ideje smo zapisali u digitalnom alatu WordArt te smo izradili logo našeg projekta. Postali smo Baštinoljupci! Uz roditelje, veliku podršku smo dobili od naših baka i djedova, prabaka i pradjedova.

Tražili smo moguća rješenja i predlagali kako ćemo čuvati, prenositi i stvarati tradiciju. Odabrali smo sljedeće prijedloge: Izložba starinskih predmeta u školi; Radionice starih zanata; Slušanje, pričanje i čitanje priča o životu naših predaka; Zbirka starinskih predmeta naših predaka. Podijelili smo se u 4 skupine i razgovarali o dobrim i lošim stranama navedenih prijedloga. Glasanjem većine odlučili smo da je najzanimljivije rješenje rad na projektu Zbirka starinskih predmeta naših predaka. Dogovorili smo se da ćemo i iz prva tri prijedloga rješenja provesti najzanimljivije aktivnosti. Odabirom ovog projekta istraživat ćemo kulturnu baštinu, tradiciju obitelji i zajednice u kojoj živimo, uspoređivat ćemo prošlost i sadašnjost te predviđati budućnost. Učit ćemo iz života naših predaka. Bit ćemo kreativni i stvoriti nešto novo, nešto za naše potomke.


Plan i realizacija aktivnosti

U prosincu 2019. osmislili smo aktivnosti putovanja kroz prošlost i zajedno s roditeljima, bakama i djedovima, prabakama i pradjedovima, rodbinom, prijateljima i učiteljicama otkrivali čaroliju tradicijske baštine. Slušali smo priče iz života naših predaka uživo i putem videopoziva. Razgledavali smo stare albume i fotografije. Tragali smo za skrivenim blagom u gradu i na selu, po tavanima, podrumima i dvorištima, u muzejima i na izletima. Sastavili smo popis, abecedarij starinskih predmeta od A do Ž i znatiželjno krenuli u potragu. Neki su od nas u školu donijeli prave starinske predmete i pričali nam o njima. Promatrali smo, zamišljali i crtali prošlost, sadašnjost i budućnost tih predmeta. Postavili smo izložbu likovnih uradaka "Nekad i danas" u našoj učionici. Postali smo pravi mali tragači i fotografi starinskih predmeta. Najuspješnije fotografije smo umnožili i lijepili u bilježnice koje smo nazvali Zbirke starinskih predmeta. One su draga uspomena na rad na ovom projektu. Posjetili smo Etnografski muzej. Najviše nam se svidjela likovna radionica "Narodne nošnje iz Hrvatske". U Zagrebačkom kazalištu lutaka gledali smo predstavu "Čudnovate zgode šegrta Hlapića" i pronašli stari šusterski alat, stare čizmice i staru pisaću mašinu.

Uz pomoć učiteljica izradili smo digitalni memory kojeg smo nazvali "Pamtilica Baštinoljubaca". Odlučili smo druge upoznati s našom Zbirkom starinskih predmeta. Podijelili smo poveznicu za našu digitalnu igru Memory . Čuvari zavičajne baštine, učenici produženog boravka 2.b i 2.c pomogli su nam u izradi digitalnih puzzla naših starinskih predmeta. Još dugo ćemo pamtiti posjet restauratorice Ane i radionicu restauriranja fotografije naše bliže prošlosti, nas prvašića u oslikanim majicama sa šestinskim kišobranima.

Na Danu otvorenih vrata naše škole vodili smo igraonicu za naše vrtićance. Najviše im se svidjela igra vaganja uz pomoć stare vage i utega. Imali smo audiciju za odabir učenika koji će projekt predstavljati na Smotri. Projekt smo predstavili svim učenicima produženog boravka kroz interaktivno druženje s našom Zbirkom. Sudjelovali smo na javnom događanju u našoj školi, na svečanosti uz Tjedan hrvatskoga jezika. U nastavi na daljinu nastavili smo s istraživanjem tradicije i običaja kao "Baštinoljupci na daljinu". U nastavi na daljinu pratili smo kreativne online radionice Etnografskog muzeja, pronašli još poneke starinske predmete za našu Zbirku: šestinski škrlak i kudilju, istraživali običaje Cvjetnicu i vuzmenku, predlagali kreativne uskrsne radionice i izradili nove digitalne slagalice i digitalni kviz znanja o starinskim predmetima iz naše Zbirke.

Veselimo se prezentaciji projekta na Županijskoj smotri projekata iz područja građanskoga odgoja i obrazovanja i drugih međupredmetnih tema u OŠ Grigora Viteza.

Radeći ovaj projekt učili smo o koracima u projektu. Vježbali smo pisati i govoriti tekst našeg izlaganja uz plakate. Učili smo kako biti kreativan i kako korisno provoditi slobodno vrijeme družeći se s predcima. Istraživali smo tradiciju i učili zavičajni govor. Uspoređivali smo prošlost i sadašnjost starinskih predmeta. Naša Zbirka danas sadrži četrdesetak fotografija starinskih predmeta. Bit će to spomenar našeg učenja o tradiciji. Bit će to trag naše prošlosti za naše potomke. Naši će potomci, listajući ove Zbirke, učiti o prošlosti. Lijepo je tradiciju njegovati, stvarati i s drugima ju dijeliti.
Zahvaljujemo se na podršci i pomoći: ravnateljici Kseniji Gluhak, pedagoginji Ivi Grčić, učiteljicama Ivani Matešić i Nevenki Dimač, Knjižnici Voltino, restauratorici Ani Mlinarić, roditeljima, bakama i djedovima, prabakama i pradjedovima i studentu Juri.
Poigrajte se i Vi, tradiciju čuvamo svi!


Čuvanje tradicije uz uporabu suvremene tehnologije – online igre (pamtilica, slagalice, kviz znanja) na poveznicama:


Pozdravljaju vas Baštinoljupci iz OŠ Voltino, iz Zagreba.

Foto zapisi iz arhive učiteljica Anamarije Čorko i Antonije Marković.

Autorice i voditeljice projekta Baštinoljupci: